✔ Snabb leverans
✔ 30 dagars öppet köp
✔ Handla nu, betala sen
logo
FavoriterFavoriter

Allmänna villkor

Allmänt

1.1

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.vardvaskan.se och därtill hörande sidor (”Hemsidan”). Avtal ingås mellan dig och Vårdväskan AB, organisationsnummer 556880–1939 och adress Oktanvägen 17, 31132 Falkenberg (”Vårdväskan”).  

1.2

Du kan kontakta oss på support@vardvaskan.se eller telefon 0346-122 12 (lokala avgifter gäller). 

1.3

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga. Vårdväskan förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning, exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar. 

1.4

Dessa villkor gäller även om du är företagskund (dvs. aktiebolag, enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening, ideell förening eller i övrigt inte kan betraktas som konsument) i tillämpliga delar, om du inte har ingått ett särskilt avtal med Vårdväskan för ditt köp. I sådant fall gäller det särskilda avtalet för företagets relation med Vårdväskan. 

Trygg e-handel

2.1

För att du ska kunna känna dig trygg när du handlar hos oss är Vårdväskan certifierade av Trygg E-handel. Certifieringen görs av branschorganisationen Svensk Handel och garanterar att vi uppfyller Trygg E-handels krav på bland annat hantering av personuppgifter, säkra betallösningar, ångerrätt och reklamationsrätt. Du kan läsa mer om Trygg E-handel på deras hemsida som du hittar här.

Avtal och beställning 

3.1

När du gör ett köp på Vårdväskan kommer du att acceptera dessa Allmänna villkor som gäller för all vår försäljning.

3.2

När du har slutfört ditt köp får du en kvittens till den e-postadress som du lämnade i samband med köpet. Kvittensen är en bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning men innebär inte en bekräftelse på att ett bindande avtal har ingåtts. Ett avtal om köp ingås först när Vårdväskan har bekräftat din beställning och Du har mottagit orderbekräftelse från Vårdväskan via e-post. I de flesta fall kommer den inom några minuter, men ibland kan det ta något längre tid. Har du beställt på en helgdag kan det i enstaka fall dröja till första vardagen därefter innan mailet skickas. Tänk på att mailet kan hamna i din skräppost, kontrollera därför denna om du saknar mailet. Orderbekräftelsen utgör en bekräftelse på att ett avtal har ingåtts mellan dig och oss. Om vi av någon anledning inte kan godkänna din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt.

Priser och betalning

4.1

Vid beställning på Hemsidan gäller de priser som anges på Hemsidan. Priset anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms för Privatperson och exklusive moms för Företag. Priserna inkluderar inte betalnings- eller fraktavgifter, dessa anges separat.

4.2

Om pris eller informationen om en produkt som anges på Hemsidan är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt.

4.3

Vi erbjuder olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. I samband med ansökan om betalning genom faktura hos oss, görs en kreditprövning för att värdera din betalningsförmåga. En bekräftelse skickas därefter från det kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.

4.4

Reservering av beloppet. Om du betalar med ett betalkort reserveras beloppet direkt. Pengarna är reserverade på ditt kort eller konto till: 1) vi drar beloppet när vi skickar varorna; eller 2) pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare

4.5

Om du väljer att betala med kredit genom Klarna ingår du ett separat avtal om betalningen med Klarna som är kreditgivare. Rätten att få betalt från dig och alla därmed tillhörande rättigheter tillhör därmed Klarna. Klarnas villkor kommer att gälla utöver dessa Köpvillkor, Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här. 

Frakt och leverans

5.1

Produkter skickas till dig med det leveransalternativ som du väljer i kassan. Du hittar information om dina alternativ på Hemsidan och i kassan. Fraktkostnaden baseras på det leveranssätt som du väljer.

5.2

Den förväntade leveranstiden anges på Hemsidan och i orderbekräftelsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Den uppskattade leveranstiden som anges på Hemsidan beräknas från den slutliga orderbekräftelsen och inte från tidpunkten när du genomförde beställningen. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar för leverans som anges på Hemsidan och i din orderbekräftelse.

5.3

Ägarskapet och risken för produkterna övergår från Vårdväskan till dig som kund när du har mottagit produkterna från transportören. Om du har godkänt att transportören lämnar produkterna utanför din dörr eller i din brevlåda så anses du ha mottagit produkterna när produkten lämnats. Efter mottagande står du risken om paketet stjäls.

Ej uthämtade paket

6.1

Du ansvarar för att ta emot eller hämta ditt paket i enlighet med de instruktioner som du får i samband med leverans. Hämtar du inte ut ditt paket eller tar emot din leverans inom angiven tid, skickas den automatiskt tillbaka till vårt lager. Vi har rätt att ta ut en avgift på 199 kronor som motsvarar våra kostnader för frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket. Om du meddelar oss att du vill ångra ditt köp innan paketet automatiskt skickas tillbaka kommer vi inte ta ut någon kostnad för ej uthämtade paket

Ångerrätt och öppetköp

7.1

Enligt lag har du som konsument en lagstadgad ångerrätt om 14 dagar räknat från den dag du tar emot din vara.

7.2

Utöver de 14 dagarna ger vi dig ytterligare 16 dagar (totalt 30 dagar) för att returnera varan, men det gäller bara om varan är helt oanvänd. Läs mer om det nedan.

7.3

Du har rätt att öppna varans förpackning och prova/undersöka varan, men tänk på att hantera den försiktigt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa dess egenskaper och funktion. Om vår returpersonal vid returhantering bedömer att din hantering av varan har inneburit en värdeminskning av densamma kan ett avdrag för värdeminskning göras. Summan dras i så fall av från din återbetalning.

7.4

Om du returnerar alla varor i din beställning (full retur) får du tillbaka alla pengar du betalat, inklusive fraktkostnader. Om du bara returnerar en del av din beställning (delvis retur) får du inte tillbaka kostnader för frakt.

7.5

För vissa produkter gäller ingen ångerrätt eller öppet köp. Om en produkt inte kan returneras på grund av hygien- eller hälsoskäl, kan du inte returnera den om förpackningen har brutits. Du kan heller inte ångra köp av varor som är specialtillverkade för dig. Om ångerrätt eller öppet köp inte gäller för en produkt kommer det att stå i samband med varan.

7.6

Så här returnerar du

Följ de instruktioner för retur som du hittar i din leverans, de skiljer sig åt beroende på leveranssätt. För leveranser skickade med PostNord och Schenker, skicka tillbaka produkten till oss med den förbetalda retursedeln som följde med i paketet. För leveranser skickade med Budbee görs returprocessen digitalt i Budbees app där du bokar din retur.

7.7

Återbetalning

När Du ångrar ditt köp betalar Vårdväskan tillbaka det belopp som Du har betalat för varan, exklusive fraktavgift och tillkommande returfrakt. Returfrakten uppgår till 39 SEK per paket.

Vårdväskan betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från det datum då vi tog emot din retur och skickade dig en returbekräftelse via e-post. Återbetalning sker via samma betalsätt som användes när beställningen gjordes. Vid kortköp görs återbetalning till samma betalkort som pengarna drogs ifrån, observera dock att det tar några dagar extra innan du ser dessa på ditt konto p.g.a. bankens hanteringstid.

Reklamation

8.1

Privatperson:

Om din vara skulle vara defekt eller om det uppstår problem med leveransen, har du rätt att reklamera köpet. Enligt Konsumentköplagen har vi ansvar för varan i upp till tre år från det att du mottagit den, förutsatt att felet är ursprungligt och inte orsakats av exempelvis felaktig användning. Skulle du upptäcka ett fel nära slutet av treårsperioden, har du ytterligare två månader på dig att reklamera. Det är dock viktigt att du reklamerar inom skälig tid efter att du märkt, eller borde ha märkt, felet. Reklamationer som sker inom två månader anses alltid vara gjorda i tid. Vi rekommenderar att du noggrant inspekterar varan så snart som möjligt efter mottagandet. Observera att du inte bör fortsätta använda varan om du upptäcker ett fel, för att inte förvärra problemet. Vid godkänd reklamation tillämpas dina rättigheter enligt Konsumentköplagen.

Mejla vår Kundtjänst på support@vardvaskan.se för att registrera din reklamation, tillsammans med en bild på din vara där defekten tydligt framgår. Uppge även vad som hänt, ditt namn och ditt kundnummer/ordernummer. Kundservice återkommer med förslag på hantering av din reklamation. Om du godkänner ett eventuellt prisavdrag/kompensation som lösning, avsäger du dig framtida reklamations- och returrätt för det specifikt kompenserade felet. Om du önskar att direkt skicka tillbaka varan för bedömning utan att kontakta oss, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans och anger att varan är skadad.

8.2

Företag:

Vid hantering av reklamationer efter försäljning till näringsidkare/företag tillämpas reklamationstid på två år enligt Köplagen. Maila vår kundtjänst på b2b@vardvaskan.se för att registrera din reklamation, tillsammans med en bild på din vara där defekten tydligt framgår. Uppge även vad som hänt, ditt namn och ditt kundnummer/ordernummer.

Garanti

9.1

Alla elektroniska eller batteridrivna produkter som vi säljer har minst 6 månaders garanti, såvida inte en längre garantiperiod anges under produktinformationen på vår hemsida. Din faktura eller följesedel gäller som garantibevis.

Om dessa köpvillkor

10.1

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor om skäl för detta föreligger, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Frågor, klagomål eller tvist

11.1

Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor. 

11.2

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: https://ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se. 

Dessa villkor uppdaterades: 2024-09-25