✔ Snabb leverans
✔ 30 dagars öppet köp
✔ Handla nu, betala sen
logo
FavoriterFavoriter

Villkor

Allmänt

1.1

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.vardvaskan.se och därtill hörande sidor (”Hemsidan”). Avtal ingås mellan dig och Vårdväskan AB, organisationsnummer 556880–1939 (”Vårdväskan”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Vårdväskan framgår på Hemsidan. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och gör beställningar via Hemsidan.

1.2

Vårdväskan är certifierat av Trygg e-handel och följer dess regler och föreskrifter för distanshandel.

1.3

För att beställa på Hemsidan måste Du ha fyllt 18 år. Vårdväskan accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp av personer under 18 år. Vårdväskan förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning, exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.

1.4

Vårdväskan reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser och prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information om lagersaldo. Vårdväskan har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt kan vi komma att justera priset i efterhand. Om detta sker kommer Vårdväskan självklart meddela dig som kund om detta. All bildinformation på Hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer, som inte kan garanteras återge det antal varor som Du erhåller eller varans exakta färg, utseende eller funktioner.

1.5

Hemsidan, och allt dess innehåll, ägs av Vårdväskan eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design och layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Vårdväskan.

Avtal och beställning

2.1

För att kunna göra ett köp på Hemsidan måste Du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder Du dig att följa Villkoren i sin helhet. Du godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtycker till användningen av personuppgifter och cookies enligt Vårdväskans Integritetspolicy (mer information finns här).

2.2

Ett avtal om köp ingås först när Vårdväskan har bekräftat din beställning och Du har mottagit orderbekräftelse från Vårdväskan via e-post. Vårdväskan uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Vårdväskans Kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den har packats och skickats (vid order av namnskyltar och andra produkter som tillverkas på beställning, kan Du endast upphäva köper fram till att produktion har påbörjats). Om beställningen återkallas kommer Vårdväskan att återbetala alla eventuella betalningar som Du har utfört.

Kunduppgifter

3.1

När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga och ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Observera att det vid ett köp automatiskt skapas ett användarkonto som Du kan komma åt på Hemsidan för att se orderhistorik.

3.2

Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för obehöriga och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehöriga inte kan få tillgång till informationen. Du ska omedelbart anmäla till Vårdväskan om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts. Önskar du spärra eller ta bort användarkonto hos oss kontaktar du vår Kundtjänst.

Priser, avgifter och betalning

4.1

Vid beställning på Hemsidan gäller de priser som anger på Hemsidan. Priset anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- eller fraktavgifter – dessa anges separat.

4.2

Du kan betala för din beställning på de sätt som anges på Hemsidan. Vårdväskan har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av Vårdväskan. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan Vårdväskan eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning.

4.3

Tillsammans med Klarna Bank AB (Sveavägen 26, 111 34 Stockholm, Sweden) erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betalning inom 30 dagar finner du här.

  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis, med minst 1/24 (50 SEK minimum) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. Mer information om Klarna Konto, inklusive allmänna villkor och Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation, finner du här.

  • Betala Direkt: automatisk dragning från ditt bankkonto som baseras på autogiro. Ditt konto debiteras ca. två bankdagar efter att köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.

  • Banköverföring: ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här. För att kunna erbjuda olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy. Vi rekommenderar dig att läsa vår Integritetspolicy som du hittar här.

4.4

Vårdväskan kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Hemsidan som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor (till exempel rörande förlängd ångerrätt eller leveransvillkor). Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Vårdväskan i samband med kampanjen. Vårdväskan förbehåller sig rätten att vid missbruk av kampanjer återkalla order och vidta åtgärder, såsom att blockera dig som framtida kund. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Hemsidan gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

Leverans och transport

5.1

Varor som finns i lager skickas vanligtvis under nästkommande arbetsdag.

5.2

Paketen skickas med den speditör och det leveranssätt som valts i kassan. Fraktkostnaden baseras på det leveranssätt som Du väljer.

5.3

Om paket ska hämtas ut ska detta göras inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska vanligtvis hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paketet ska hämtas. Om Du inte hämtar ut paketet har Vårdväskan rätt att debitera dig en avgift på 100 SEK.

Ångerrätt

6.1

Vid köp av varor på Hemsidan gäller alltid 30 dagars ångerrätt. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Vårdväskan detta inom 30 dagar från det att Du mottagit den beställda varan. Alla varor ska vara i ursprungsskick, i originalkartong och eventuella etiketter ska sitta kvar.

6.2

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

  • Varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel

  • Underkläder med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl

  • Stödstrumpor som har testats och/eller har bruten försegling

  • Kläder och skor som inte längre är i nyskick (observera att skor endast får testas hemma, inomhus och på rent och torrt golv)

6.3

Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen har löpt ut, skicka tillbaka dina varor enligt givna instruktioner.

6.4

Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du mottagit varan och under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 30 dagar från att du mottagit varan.

6.5

När Du ångrar ditt köp betalar Vårdväskan tillbaka det belopp som Du har betalat för varan, exklusive fraktavgift och tillkommande returavgift.

6.6

Vårdväskan betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från det datum då vi tog emot din retur och skickade dig en returbekräftelse via e-post. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde när du köpte varan, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

Garanti och reklamation

7.1

Vissa av Vårdväskans varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Hemsidan eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår till följd av onormalt slitage. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

7.2

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga gällande konsumentskyddslagstiftning. Upptäcker Du att varan är defekt när du får hem din order ska du kontakta Vårdväskan så snart som möjligt, dock senast 7 dagar efter att du mottagit din order.

7.3

Vid reklamationsärenden ska alltid Vårdväskans Kundtjänst kontaktas innan retur utförs. Du finner mer information om hur du registrerar din reklamation här.

7.4

När reklamationsärendet har mottagits och hanterats kommer du få besked om hur vi avser lösa din reklamation. En sådan lösning kan exempelvis vara retur med utskick av ersättningsvara eller reparation av din ursprungliga produkt. Vårdväskan står för returfrakten för godkända reklamationer.

Tillämplig lag och tvist

8.1

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussions med Vårdväskans Kundtjänst.

8.2

Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Vårdväskans Kundtjänst, kan Du vända dig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna in klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, via https://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

Ändringar av villkoren

9.1

Vårdväskan förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av Villkoren kommer att publiceras på Hemsidan. Ändringar gäller från att Du har accepterat Villkoren (i samband med nytt köp eller vid besök på Hemsidan), alternativt 30 dagar efter att Vårdväskan har informerat dig om ändringarna. Vårdväskan rekommenderar att Du håller dig uppdaterad på Hemsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.